Sunday, April 21, 2019

Easter Sunday: New life

Having celebrated the Easter Vigil among the English-language parishioners entrusted to my pastoral care, this morning, I celebrated two liturgies, each with a different community of faith.  In this case, both of the Masses celebrated were in French, therefore the text of today's reflection appears first in French and then in English.


Il est ressuscité

À son réveil d'un coma qui avait duré vingt-trois ans, le Belge Rom Houben en a surpris plus d'une personne.  Certains ont même parlé de résurrection.  Ce terme est également utilisé en lien avec des personnes mortes que Jésus ramène à la vie: la fille de Jaïre (Mc 5:41), le jeune de Naïm (Luc 7:14-15) et Lazare (Jn 11, 43-44).  Dans ces cas, des personnes reprennent leur vie biologique et prolongent leur existence.  Et plus tard, ils connaîtront encore la mort.

La résurrection de Jésus est d'un autre ordre.  Ressuscité d'entre les morts, le Christ ne meurt plus; la mort n'a plus de pouvoir sur lui (Rom 6,9).  Il ne s'agit donc pas d'un retour du coma ou d'une reprise de la vie après une mort clinique, mais plutôt de l'entrée dans une existence qui se déploie au-delà de l'espace et du temps, une existence en Dieu.  Désormais, le Ressuscité assure sa présence lumineuse partout et en même temps.  Et toute personne qui l'accueille communie à sa vie.  N'est-ce pas ce qu'évoque le tombeau trouvé vide le matin de Pâques?

À la fin de notre existence terrestre, nous connaîtrons la même résurrection: mourir au monde, une fois pour toutes, ressusciter et demeurer pour toujours avec Dieu.  Aujourd'hui, nous prenons déjà part à cette nouvelle vie quand nous aimons à la manière du Christ.

Joyeuses Pâques!
(Inspiré par Jacques Kabangu)



He is risen

Waking from a coma that had lasted for twenty-three years, the Blegian man Rom Houben suprised many people.  Some of them even spoke of resurrection.  This term was also used in reference to people who Jesus raised to life: the daughter of Jairus (Mk 5:41), the young man from Nain (Lk 7:14-15) and Lazarus (Jn 11:43-44).  In each of these cases, people were restored to physical life and their existence was prolonged.  Later, they would die again.

Jesus' resurrection is another matter.  Raised from the dead, Christ will never die again; death has no power over him (Rom 6:9).  This is not merely a matter of returning from a coma or having a second chance at life after a clinical death, but rather it is an entrance into an existence that unfolds beyond the limits of space and time, an existence in God.  From now on, the Risen One ensures his luminous presence everywhere and at the same time. And everyone who welcomes him is in touch with his life. Is this not what is evoked by the tomb that was found empty on Easter morning?

At the end of our earthly existence, we will experience the same resurrection: to die in the world, once and for all, to rise and remain forever with God. Today, we are already taking part in this new life when we love like Jesus loves us.

Happy Easter!

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