Sunday, March 15, 2020

Pope Francis' Mass for 15 March 2020

At 7:00am local time this morning (1:00am EST), the third Sunday of Lent, the Holy Father, Pope Francis celebrated Mass inside the chapel at the Casa Santa Marta.


Greetings of the Holy Father, Pope Francis
prior to the celebration of the Mass

On this Lenten Sunday, let us pray for those who are sick, for people who are suffering.  Today, I want to pray with all of you especially for those who continually ensure the functioning of society, the laboratories, the pharmacies, the supermarkets, transport, the police.  Let us pray for all those who are working so that at this moment our social life, the life of our society can continue.


Homily of the Holy Father, Pope Francis
during the Mass celebrated on 15 March 2020

The gospel demonstrates a dialogue, a historical dialogue.  This is not a parable; it is the recounting of an encounter Jesus had with a woman, with a sinner.  This was the first time in the gospels that Jesus declared his identity.  He declared it to a sinner who had the courage to speak the truth: that those who she had known were not her husbands.  And at that same moment, she went out to proclaim Jesus to others.  Come, I think I have found the Messiah, for he has told me everything that I have done (Jn 4:39).  There was no need for a theological explanation.  Her dialogue with Jesus was not about the mountains surrounding the place, but rather about her truth, and her truth was what made her holy, what justified her, and the Lord used her truth to proclaim the gospel.

We cannot be Jesus' disciples without our own truth, speaking what and who we are.  We cannot be Jesus' disciples only with sweet aromas or by speaking about one mountain or the other.  This woman had the courage to dialogue with Jesus.  Sometimes two people sit with each other but don't speak to each other.  She had the courage to be interested in what Jesus had to say, to be interested in the water he had to offer ... because she knew that she was thirsty.  She had the courage to confess her weaknesses, her sins, and the courage to use her own story as a guarantee that Jesus was a prophet: He has told me everything that I have done (Jn 4:39).

The Lord always wants a transparent dialogue, without hiding anything, without any hidden agendas, a frank dialogue.  And in this way, I speak with the Lord, just as I am, with my truth, and I offer my truth, and with the help of the Holy Spirit, I discover the truth that the Lord is the One who saves, the one who came to save me and to save us.

This dialogue, which is so transparent, between Jesus and the woman, concluded with that confession of the messianic reality of Jesus and with the conversion of those people, that harvest that the Lord brought about in waves that came from him, because that was the time for the harvest.

May the Lord give us the grace to pray always with truth, and let us ask the Lord to grant us the grace we need so that we can speak with our own truth, not with the truth that belongs to another person, not with the truth that comes from a style of arguing.  It is true, I have had seven husbands ... this is my truth.



Salutations du Saint Père, le Pape François
avant de commencer la messe

En ce dimanche de Carême, prions pour ceux qui sont malades, pour ceux qui souffrent. Aujourd'hui, je veux prier avec vous tous spécialement pour ceux qui assurent continuellement le fonctionnement de la société, les laboratoires, les pharmacies, les supermarchés, les transports, la police. Prions pour tous ceux qui travaillent afin qu'en ce moment notre vie sociale, la vie de notre société puisse continuer.


Homélie du Saint Père, le Pape François
pendant la messe célébrée le 15 mars 2020

L'évangile démontre un dialogue, un dialogue historique. Ce n'est pas une parabole; c'est le récit d'une rencontre que Jésus a eue avec une femme, avec une pécheresse. C'était la première fois dans les évangiles que Jésus a déclaré son identité. Il l'a déclaré à une pécheresse qui a eu le courage de dire la vérité: que ceux qu'elle a connus n'étaient pas ses maris. Et au même moment, elle est sortie proclamer Jésus aux autres. Viens, je pense avoir trouvé le Messie, car il m'a dit tout ce que j'ai fait (Jn 4, 39). Elle n'avait pas besoin d'explication théologique. Son dialogue avec Jésus ne portait pas sur les montagnes entourant l'endroit, mais plutôt sur sa vérité, et sa vérité était ce qui la rendait sainte, ce qui la justifiait, et le Seigneur a utilisé sa vérité pour proclamer l'Évangile.

Nous ne pouvons pas être les disciples de Jésus sans notre propre vérité, en disant quoi et qui nous sommes. Nous ne pouvons pas être les disciples de Jésus uniquement avec de doux arômes ou en parlant d'une montagne ou de l'autre. Cette femme a eu le courage de dialoguer avec Jésus. Parfois, deux personnes s'assoient ensemble mais ne se parlent pas. Elle a eu le courage de s'intéresser à ce que Jésus avait à dire, de s'intéresser à l'eau qu'il avait à offrir ... parce qu'elle savait qu'elle avait soif. Elle a eu le courage d'avouer ses faiblesses, ses péchés ... et elle a eu le courage d'utiliser son propre histoire comme garantie que Jésus était un prophète: il m'a dit tout ce que j'ai fait (Jn 4, 39).

Le Seigneur veut toujours un dialogue transparent, sans rien caché, sans ordre du jour caché, un dialogue franc. Et de cette façon, je parle avec le Seigneur, comme je suis, avec ma vérité, et j'offre ma vérité, et avec l'aide du Saint-Esprit, je découvre la vérité que le Seigneur est Celui qui sauve, celui qui est venu me sauver et nous sauver.

Ce dialogue, si transparent, entre Jésus et la femme, s'est conclu par cette confession de la réalité messianique de Jésus et par la conversion de ces gens, cette moisson que le Seigneur a provoquée par vagues qui venaient de lui, parce que c'était le temps pour la récolte.

Que le Seigneur nous donne la grâce de prier toujours avec vérité, et demandons au Seigneur de nous accorder la grâce dont nous avons besoin pour que nous puissions parler avec notre propre vérité, pas avec la vérité qui appartient à une autre personne, pas avec la vérité qui vient d'un style d'argumentation. C'est vrai, j'ai eu sept maris ... c'est ma vérité.

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