Sunday, September 27, 2020

A bit of willingness

Here is the text of the homily that I prepared for this day's gatherings of God's people.  As we celebrate the Lord's day, some thoughts about willingness.


A bit of willingness

There are a few moments recounted in the scriptures where Jesus challenges us to look at ourselves.  In each case, the moments are presented as experiences that were lived by the disciples - those who were closest to him.  In each case, he told stories, and woven into the stories, there was great wisdom.  The moment that is told in today’s gospel is one of those special occasions, but what was it that Jesus was trying to teach?

The two sons have the same question asked of them, but each of them responds in a different way.  The first one appeared to ignore his father’s request to go and work in the vineyard, but later he changed his mind and went.  Are there not moments in our own lives when we all respond in this way?  When someone asks us to do something - especially when it is something that might inconvenience us - do we not resist?  Some of us make up all kinds of excuses about why we cannot do whatever it is that is asked of us.

On the other hand, there is the second son who appears to be very agreeable.  In response to his father’s request, he immediately agrees, but then he does not go.  Does this ever happen to us?  Are there situations where we agree to people’s requests for help, but then find other excuses to distract ourselves from doing what we have been asked to do?

In the end, this is a matter of willingness.  The prophet Isaiah speaks of willingness in this way: He says: ‘when the righteous person turns away from their righteousness and commits iniquity, they will die for it’.  In other words, are we willing to do what God asks of us, or are we intent on getting our own way?  God only asks us to do what will ultimately be for our own good, what will lead us to discover the will of God and to be of service to others, what will help us to act in love for our brothers and sisters.

How do we know that we are acting in willingness to do God’s will?  Saint Paul gives us the reassurance we need.  He says: ‘do nothing from selfish ambition or conceit, but in humility regard others as better than yourselves’.  In the coming week, let us consider our own willingness to listen to others, to speak words of kindness to others and to act in charity toward others.  In so doing, we will demonstrate our willingness to know God’s will and the ability to do whatever he asks of us.


Un peu de bonne volonté

Il y a quelques moments racontés dans les Écritures où Jésus nous met au défi de nous regarder. Dans chaque cas, les moments sont présentés comme des expériences vécues par les disciples:  c’est-à-dire ceux qui étaient les plus proches de lui. Dans chaque cas, il a raconté des histoires, et tissée en elles, il y avait une grande sagesse. Le moment qui est raconté dans l’évangile d’aujourd’hui est l’une de ces occasions spéciales, mais que voulait dire Jésus?

Les deux fils se font poser la même question, mais chacun d'eux répond d'une manière différente. Le premier a semblé ignorer la demande de son père d'aller travailler dans le vignoble, mais plus tard il a changé d'avis et est allé. N'y a-t-il pas des moments dans nos propres vies où nous réagissons tous de cette manière? Quand quelqu'un nous demande de faire quelque chose - surtout quand c'est quelque chose qui pourrait nous déranger - ne résistons-nous pas? Certains d'entre nous inventent toutes sortes d'excuses pour expliquer pourquoi nous ne pouvons pas faire tout ce qui nous est demandé.

Par contre, il y a le deuxième fils qui semble très agréable. En réponse à la demande de son père, il accepte immédiatement, mais ensuite il n’y va pas. Cela nous arrive-t-il parfois? Y a-t-il des situations où nous acceptons les demandes d’aider des autres personnes, mais nous trouvons ensuite d’autres excuses pour nous distraire de ce que nous avons été invité à faire?

En fin de compte, c'est une question de volonté. Le prophète Isaïe parle de la volonté de cette manière: Il dit: «Si le juste se détourne de sa justice, commet le mal, et meurt dans cet état, c’est à cause de son mal qu’il mourra». En d'autres termes, sommes-nous prêts à faire ce que Dieu nous demande, ou avons-nous l'intention de suivre notre propre chemin? Dieu nous demande seulement de faire ce qui sera finalement pour notre propre bien, ce qui nous conduira à découvrir la volonté de Dieu et à être au service des autres, ce qui nous aidera à agir par amour pour nos frères et sœurs.

Comment savons-nous que nous agissons avec l’intention d’accomplir la volonté de Dieu? Saint Paul nous donne l'assurance dont nous avons besoin. Il dit: «Ne soyez jamais intrigants ni vaniteux, mais ayez assez d’humilité pour estimer les autres supérieurs à vous-mêmes». Pendant la semaine à venir, considérons notre propre volonté d'écouter les autres, d’exprimer des paroles de bonté envers les autres et d'agir dans la charité envers les autres. En faisant cela, nous démontrerons notre volonté de connaître la volonté de Dieu et la capacité de faire tout ce qu’il nous demande.

Saturday, September 26, 2020

Funeral Homily for Raymond Gaudette

 Here is the text of the homily I prepared for the funeral of one of this city's long-standing residents.  He died in mid-March of this year, but we were only able to celebrate the Mass of Resurrection today.

Our brother Raymond completed his earthly journey in mid-March of this year, and finally, today, we are gathered together to celebrate his funeral Mass.  The pandemic that struck earlier this year has changed our lives completely, but we still continue to live, to grieve and to celebrate the Sacraments and moments of significance, including this moment of faith.

We are here in this place today to celebrate and to give thanks to God for the gift that Raymond has been to each and every one of us.  It is important that we take this time to mark this transition, both for him and for us.  Raymond is no longer physically present to us, but Jesus reminded his disciples - and he reminds us now - that even now, we should continue to believe in him and to believe in God.  ‘In my Father’s house, there are many dwellings’.  There is a place in heaven for each one of us, and Jesus has already promised us that when our earthly lives are completed, that place will always be waiting for us.  This is what we celebrate today for Raymond: he is now at home with God in heaven.

This moment also allows us to be aware of the path that we are walking as we make our way through life.  Like the disciples, there is always a part of us that is uncertain about the future.  At some level, we too ask the question that Thomas asked of Jesus: ‘We do not know where you are going, so how can we know the way …’ and Jesus responds to us in the same way as he spoke to Thomas: ‘I am the way, the truth and the life’.  Whenever we are doubtful, all we need to do is look to Jesus.  He is the way that leads us to the Father.  He has gone before us and he has prepared the path for us.

Our brother Raymond has completed his earthly journey.  Now, we believe that he is in heaven, where he will live for all eternity.  The prophet Isaiah has spoken of ‘new heavens and a new earth where we will be be glad and rejoice forever’.  What a wonderful vision that evokes!

Gathered in this place today, we remember and give thanks for all the moments that we have shared with Raymond: the joys, the struggles, the trials and the triumphs … and we give thanks today for God’s enduring promise of love.  We entrust our brother to the mercy of God and we look forward in faith to the day when we will see him once again in heaven.

Sunday, September 20, 2020

Unsurpassed generosity

 Here is the text of the homily I prepared for this week's celebration of the Masses for the Lord's Day.  Reflections on the amazing generosity of God that is offered for all of us.

Unsurpassed generosity

At first glance, the gospel passage for this Mass sounds like a lesson in social justice: equal pay for work of equal value, but the lesson that Jesus seeks to teach here is much more far-reaching.  What he wants us to grasp here is the amazing generosity with which God offers us his gifts and blessings.

‘Jesus spoke this parable to this disciples’ (Mt 20: 1) who were all Jews, but what he wanted to teach them was that all people, including those who were not Jewish - which is to say those who had only just heard the call of God - will receive the same rewards as the Jewish people who had known about God for many centuries.

This parable also helps us to understand the heart of God who is gentle and humble in heart, slow to anger and rich in mercy.  To some of us, these attributes might sound like just words, but they are true: God is always gentle with us.  Whenever we come to him, especially when we are vulnerable and broken, if we sit still long enough and try to listen for his voice, we will always discover his gentleness.  If we open our hearts to God, and ask him to help us, we will also discover how humble our God is.  God is never too puffed up and full of himself that there is no room in his heart to listen to us, to welcome us and to be present to us.

Sometimes we even try to play God: we try to figure out what God should do so that our lives will be better, more manageable, more enjoyable, but the truth is that none of us knows the thoughts in God’s heart (cf Is 55: 8).  In fact, if we allow God to be in charge, we will always be amazed.

God is unsurpassed in generosity.  No matter who we might use as an example of willingness to give of ourselves, God is always able to outdo us.  Saint Paul speaks of God’s generosity in this way: ‘Christ will be exalted now as always … whether by life or by death’ (Phil 1: 20).

In the coming week, can we open our hearts to God?  Can we ask him to sit with us for a few moments?  Can we allow ourselves to be amazed by the unsurpassed generosity of God’s heart?

Une générosité inégalée

À première vue, le passage évangélique de cette messe semble être une leçon de justice sociale: salaire égal pour un travail de valeur égale, mais la leçon que Jésus cherche à enseigner ici est beaucoup plus vaste. Ce qu'il veut que nous saisissions ici, c'est l'étonnante générosité avec laquelle le Seigneur nous offre ses dons et ses bénédictions.

‘Jésus disait cette parabole à ces disciples' (Mt 20, 1) qui étaient tous juifs, mais ce qu'il voulait leur enseigner, c'était que tout le monde, y compris ceux qui n'étaient pas juifs - c'est-à-dire ceux qui venaient tout juste d'entendre l’appel de Dieu - recevra les mêmes récompenses que le peuple juif qui connaissait Dieu depuis de nombreux siècles.

Cette parabole nous aide également à comprendre le cœur de Dieu qui est doux et humble, lent à la colère et riche en miséricorde. Pour certains d'entre nous, ces attributs peuvent ressembler à de simples paroles, mais ils sont vrais: Dieu est toujours doux avec nous. Chaque fois que nous venons à lui, surtout lorsque nous sommes vulnérables et brisés, si nous restons assis assez longtemps et si nous essayons d'écouter sa voix, nous découvrirons toujours sa douceur. Si nous ouvrons notre cœur à Dieu et lui demandons de nous aider, nous découvrirons également jusqu’à quel point Il est humble. Dieu n'est jamais trop gonflé et plein de lui-même qu'il n'y a pas de place dans son cœur pour nous écouter, nous accueillir et pour qu’il puisse être présent à nous.

Parfois, nous - qui sont des êtres humains - nous essayons même de jouer à Dieu: nous essayons de comprendre ce que Dieu devrait faire pour que nos vies soient meilleures, plus commodes, plus agréables, mais la vérité c’est que les pensés du Seigneur ne sont pas nos pensés (cf Is 55: 8). En fait, si nous permettons vraiment à Dieu de conduire nos affaires, nous serons toujours étonnés.

Le Seigneur est sans égal en générosité. Peu importe qui nous pourrions utiliser comme exemple de volonté de donner de nous-mêmes, le Seigneur est toujours capable de nous surpasser. Saint Paul parle ainsi de la générosité de Dieu: «Soit que je vive, soit que je meure, le Christ sera glorifié …» (Ph 1, 20).

Pendant la semaine à venir, pouvons-nous ouvrir nos cœurs à Dieu? Pouvons-nous lui demander de s'asseoir avec nous pendant quelques instants? Pouvons-nous nous laisser surprendre par la générosité inégalée du cœur de Dieu?

Friday, September 18, 2020

Funeral Homily for Stanisław Ceglarz

 Here is the text of the homily I prepared for the celebration of a funeral Mass which took place today to remember one of the town barbers

Gathered in this place today, we are witnessing a moment of great love.  Stanislaw Ceglarz, or Stan, as everyone here knew him, met and married his loving wife Teresa in their native Poland.  They left their native Zakopane and came to Canada, bringing with them a dream of making a life for themselves and for their children.  Stan’s greatest dream was to have a barber shop, so when he discovered a possibility to come to Elliot Lake, he seized the opportunity and they have been here ever since.

The first reading that we heard proclaimed today reminds us that ‘the life and death of each of us has an influence on others’.  Stan absolutely adored his wife, his children and his grandchildren.  Each of you has many precious memories of his generosity, his loving kindness and the joy he demonstrated each time he saw you, each time he had a chance to play with you.  It seems surreal to think that he will no longer be here among us, no longer welcoming customers in the barber shop, no longer speaking on the phone, but each of us who had the privilege of knowing him can easily recall the interest he took in each person he met.  No matter who it was, every person was important to him.

All of us have stories to tell, and the stories we recount are part of the fabric of our lives.  Today, we are privileged to be witnessing one of the significant moments in Stan’s life.  The gospel passage we have heard today describes two processions that took place on the day when the townspeople were bringing the body of that young man outside of the walls to be buried.  Along the way, they met a second procession, made up of Jesus and his disciples.  Like those processions, Stan’s life has unfolded one day after another, each day bringing its shares of joys and struggles.  Today is one of those days when we witness the procession of his life meeting wth Jesus.

In the case of the widow and the townsfolk who are spoken of in the gospel, their encounter with Jesus provided a moment when Jesus stopped, looked at them with great mercy and raised the young man to life again.  Today, we are here to participate in an act of great faith.  We entrust our brother Stan to the mercy of God.  In this meeting, we ask the Lord to grant him the reward of eternal life which he has so deeply longed for, and we pray for ourselves, that we too may be strengthened in our belief that when our earthly lives are complete, we too will go out to meet the Lord.  On that day, we will be reunited with our brother Stan.  Together we will sit at the eternal banquet table in heaven, and we will know the joy of a life that never ends.

Sunday, September 13, 2020

Not seven times but seventy-seven

Here is the text of the homily I prepared for the Masses celebrated this weekend.  These thoughts may help in some way as we try to live our faith in the coming week.


Not seven but seventy-seven

Today’s gospel passage begins with a question that Peter asked of Jesus.  It is a question that we all might ask at one time or another: ‘… how often should I forgive my brother or sister if they sin against me?’ (Mt 18: 21).  Have you ever noticed how often each of us is convinced that we ourselves are right and that someone else is wrong?  Sometimes there are many others who are wrong, all at the same time, but we ourselves are always right!  At the heart of such thinking is the devastating reality of selfishness.

Instead, Jesus encourages us to turn our focus outward, away from ourselves, and to dare to look at others with compassion and understanding.  All of us are trying our very best from one day to another: we are striving to be the best people we can be, but in order to do that, we need also to learn how not to look at others with judgment, but rather with love.

The parable of the unforgiving slave (cf Mt 18: 23-35) begins with the account of the king’s great compassion for his servant who pleads for understanding.  How often have we found ourselves in such a situation: having to plead for understanding and mercy.  Have those words not been ours too?  ‘Have patience with me …’ (Mt 18: 26).  Beneath these words is a plea for comprehension, for mercy, and if we expect to receive such understanding ourselves, should we not be willing to extend the same courtesy to others?

How difficult it is for us though to really practice compassion!  Without faith, without great willingness, without God’s help, we would all end up holding resentments against those who have wronged us.  Instead, we are encouraged to live lives by a different light.  The writer of the Book of Sirach encourages us to ‘forgive our neighbour the wrong that is done' (Sir 28: 1).

How different the world would be if we all were able to begin each day by repeating the words we have heard in the letter to the Romans: ‘We do not live to ourselves, and we do not die to ourselves.  If we live, we live to the Lord, and if we die, we die to the Lord' (Rom 14: 8).  At the end of each day, can we ask ourselves: ‘How have I lived this day?’  Have I chosen to hold a grudge against someone else, or have I been able to forgive?  How freeing it would be to not be shackled by our own selfishness, but rather to be free to love!  This is the gift that we receive when we learn to forgive not seven times but seventy-seven times (cf Mt 18: 22).


Pas jusqu’à sept fois

Le passage de l’évangile que nous avons entendu aujourd’hui commence par une question que Pierre a posée à Jésus. C’est une question que nous pourrions tous nous poser à un moment ou à un autre: «… lorsque mon frère commettra des fautes contre moi, combien de fois dois-je lui pardonner?» (Mt 18, 21). Avez-vous déjà remarqué combien de fois chacun de nous est convaincu que nous avons nous-mêmes raison et que l’autre a tort? Parfois, il y en a beaucoup d'autres qui ont tort, tous en même temps, mais nous-mêmes avons toujours raison! Au cœur de cette réflexion se trouve la réalité dévastatrice de l'égoïsme.

Au lieu de cela, Jésus nous encourage à tourner notre attention vers l'extérieur, loin de nous-mêmes, et à oser regarder les autres avec compassion et compréhension. Nous faisons tous de notre mieux d'un jour à l'autre: nous nous efforçons d'être les meilleures personnes que nous pouvons être, mais pour ce faire, nous devons également apprendre à ne pas regarder les autres avec jugement, mais plutôt avec l'amour.

La parabole du serviteur mauvais (cf Mt 18, 23-35) commence par le récit de la grande compassion du roi pour son serviteur qui implore la compréhension. Combien de fois nous sommes-nous retrouvés dans une telle situation: devoir plaider pour la compréhension et la miséricorde. Ces paroles ne sont-elles pas aussi les nôtres? «Prends  patience avec moi…» (Mt 18, 26). Sous ces mots, il y a un appel à la compréhension, à la miséricorde, et si nous nous attendons nous-mêmes à recevoir une telle compréhension, ne devrions-nous pas être disposés à offrir la même courtoisie aux autres?

Mais combien il nous est difficile de vraiment pratiquer la compassion! Sans la foi, sans une grande volonté, sans l’aide de Dieu, nous finirions tous par avoir du ressentiment contre ceux qui nous ont fait du tort. Au lieu de cela, nous sommes encouragés à vivre d'une lumière différente. L’auteur du Livre de Ben Sirach nous encourage à «pardonner à notre prochain le tort qu’il nous a fait (Sir 28: 1).

Jusqu’à quel point le monde serait différent si nous pouvions tous commencer chaque journée en répétant les paroles que nous avons entendues dans la lettre aux Romains: «Aucun d’entre nous ne vit pour soi-même, et aucun ne meurt pour soi-même: si nous vivons, nous vivons pour le Seigneur; si nous mourons, nous mourons pour le Seingeur (Rom 14: 8). À la fin de chaque journée, pouvons-nous nous demander: «Comment ai-je vécu cette journée?» Ai-je choisi d’en vouloir à quelqu'un d’autre, ou ai-je pu pardonner? Comme il serait libérateur de ne pas être enchaînés par notre propre égoïsme, mais plutôt d'être libres d'aimer! C'est le don que nous recevons lorsque nous apprenons à pardonner non pas jusqu’a sept fois mais jusqu’à soixante-dix-sept fois (cf Mt 18, 22).

Saturday, September 12, 2020

Funeral homily for Karen Audrey Poulin

Here is the text of the homily I prepared for the celebration of a well-known and much loved lady who has lived in this community for a very long time.

Funeral Homily for Karen Audrey Poulin

Dear friends, we have gathered on this day to celebrate and to pray for our beloved sister Karen.  At times such as these, we look back upon the life that we have shared with her.  Our hearts are filled with gratitude for the many years that we have been allowed to spend with her, but we are also very much aware of the fact that none of us is ever able to predict the number of days we will have to spend here on earth.  Only God can answer that question.

In Karen, the Lord has shared with us a great gift: a person who was always thinking of others, who respected others and who was liked and respected by others as well.  She was the loving daughter of Margaret and a loving mother to Jenna and Derek.  Each day of her mortal life, she carried a lamp that was filled with the oil of her faith (cf Mt 25: 1).  Now, she carries this lamp, burning brightly, as she stands at the threshold of heaven.

Karen spent these last numerous months in hospital, in the very place where she had worked in most recent years.  I had many occasions to visit with her, as did many of us.  Each time I stopped by, she and I prayed together and I anointed her.  These were precious encounters, moments for me to offer her the precious gift of anointing and for her to anoint me with the gift of her joy.  One of the last such visits took place in the hospital parking lot, where she was sitting in the sun.  What a wonderful moment that was!

Such moments should always be cherished, but ‘we know that when the tent that we live in on earth is folded up, there is a house built by God for us … in the heavens (2 Cor 5: 1).  This is the reason for our hope, the reason why we can gather here to give thanks today.  In the light of faith, we are saddened by the fact that Karen is no longer living among us, but we are strengthened with the knowledge that she is now living in heaven, sitting at the banquet table with Jesus (cf Is 25: 6).

Let us continue our prayers for Karen, and let us also pray for ourselves throughout the remainder of this liturgy: that the Lord may help us and strengthen our faith.  We know that in Christ, ‘the Lord God has destroyed death forever (Is 25: 8).  May he wipe away the tears from our cheeks and help us to look forward in hope to the day when we will see Karen again in heaven.

Saturday, September 5, 2020

Celebrating Labour

 Here is the text of the homily that our pastor shared during the celebrations of the Mass for this weekend, which happens to include the annual observance of Labour Day.


Celebrating Labour

Monday of this coming week is being observed as Labour Day: a holiday for many of us, but more importantly, an occasion to remember the solidarity that is present in our society.

Our common experience of the pandemic that struck various parts of the world in the early part of this year, and which continues to impact many of us in ways we still do not fully comprehend, demonstrates just how intricately our solidarity with others is woven into our own personal lives.  Each little gesture we undertake can have an effect on others.

It is customary in some parts of the world that parades and other demonstrations are held on Labour Day, but the idea of solidarity is much more than a demonstration of this kind: it is lived out according to our own efforts from one day to another.

We might think of the health care workers who have been continually on the front lines of efforts that have been made and that continue to be extended in order to care for so many of our brothers and sisters who have suffered during this pandemic.  We can also think of the scientists and researchers who are hard at work now, trying to find a vaccine, the support staff and kitchen workers who have kept our hospitals running, the many entrepreneurs who continue to find creative ways to respond to the needs of others … indeed, we should not forget that everyone has a role to play in caring for one another.

In this way, Saint Paul’s words, written in the second reading that we heard today are put into action: ‘Owe no-one anything, except to love one another … (Rom 13: 8).  Both the gospel passage and the first reading from today’s liturgy establish guidelines for living our lives in a way that is focused on working together to build a better future.  ‘If two of you agree on earth about anything you ask, it will be done for you by my Father in heaven (Mt 18: 19).

This is the promise that is made to us by Jesus, and he himself is the divine face of solidarity.  Let us look to him today and ask him to soften our hearts and make us more aware of the ways in which we can work together to build a better future.


Célébrer le travail

Lundi de cette semaine ce sera la fête du Travail: un jour férié pour beaucoup d’entre nous, mais surtout, une occasion de nous souvenir de la solidarité qui est à l’ouvre dans notre société.

Notre expérience commune de la pandémie qui a frappé diverses régions du monde au début de cette année, et qui continue d'avoir un impact sur beaucoup d'entre nous d'une manière que nous ne comprenons pas encore pleinement, nous démontre jusqu’à quel point notre solidarité avec les autres est étroitement liée à notre propre vie personnelle. Chaque petit geste que nous entreprenons peut avoir un effet sur les autres.

Il est d'usage dans certaines parties du monde que des défilés et autres manifestations aient lieu le jour de la fête du Travail, mais l'idée de la solidarité est bien plus qu'une manifestation de ce genre: elle se vit au gré de nos propres efforts d'un jour à l'autre.

On peut penser aux travailleurs de la santé qui ont été continuellement en première ligne des efforts qui ont été faits et qui continuent de s'étendre afin de soigner tant de nos frères et sœurs qui ont souffert pendant cette pandémie. Nous pouvons également penser aux scientifiques et chercheurs qui se dévouent maintenant, essayant de trouver un vaccin, au personnel de soutien et aux travailleurs de cuisine qui ont fait fonctionner nos hôpitaux, aux nombreux entrepreneurs qui continuent de trouver des moyens créatifs pour répondre aux besoins des d'autres… en effet, il ne faut pas oublier que chacun a un rôle à jouer pour prendre soin les uns des autres.

De cette manière, les paroles de Saint Paul, présentées dans la deuxième lecture que nous avons entendue aujourd'hui sont mises en action: «N’ayez de dette envers personne, sauf celle de l’amour mutuel … (Rm 13, 8). Le passage de l’Évangile et la première lecture de la liturgie d’aujourd’hui établissent des lignes directrices pour vivre notre vie d’une manière axée sur la collaboration afin de construire un avenir meilleur. «Si deux d’entre vous sur la terre se mettent d’accord pour demander quoi que ce soit, ils l’obtiendront de mon Père qui est aux cieux (Mt 18, 19).

Telle est la promesse qui nous est faite par Jésus, et lui-même est le visage divin de la solidarité. Regardons-le aujourd'hui et demandons-lui d'adoucir nos cœurs et de nous rendre plus conscients des moyens par lesquels nous pouvons travailler ensemble pour bâtir un avenir meilleur.

Wedding homily for Shawn Prévost and Deanne Leblanc

 Here is the text of the homily that was shared earlier today during the celebration of the wedding of two of our parishioners.

Homélie pour le Mariage de Shawn Prévost et Deanne Leblanc

Ce jour  tant attendu est finalement arrivé. Deanne et Shawn sont ici dans l'église, avec leurs parents et quelques-unes des parents et amis qu'ils voulaient inviter à partager cette journée spéciale avec eux. En ces temps sans précédent de la pandémie COVID, nous sommes heureux de pouvoir partager ce moment avec beaucoup de leurs amis et d'autres qui voulaient être ici en personne, afin que tout le monde puisse célébrer ensemble ce moment tout special.

La célébration d'un mariage est une occasion joyeuse, un jalon dans la vie d'un homme et d'une femme qui choisissent de se proclamer leur amour l'un pour l'autre en présence de leurs amis, et le fait que vous avez choisi de célébrer cette journée avec cette communauté de foi nous permet également de partager votre joie.  Merci!

Le passage de l'Évangile que vous avez choisi pour cette liturgie nous parle d'un moment où Jésus a dit à ses disciples: «De même que le Père m'a aimé, je vous ai aimés; demeurez dans mon amour» (Jn 15, 9). Jésus vous adresse aujourd’hui ces mêmes paroles. Dieu notre Père a aimé chacun et chacune de vous depuis le moment où vous avez été conçus dans le sein de vos mères. Tout au long de votre vie, il vous a montré cet amour à plusieurs reprises: à travers la joie que vous avez partagée avec vos parents, frères et sœurs et amis… et en célébrant d'autres sacrements dans l'Église. Aujourd'hui, Jésus vous appelle à vivre dans son amour et à le faire dans le contexte de la vie conjugale.

Chacun et chacun de vous est entré dans cette église aujourd'hui, apportant tout ce que vous êtes: chaque partie de votre histoire personnelle. Dans cet endroit, vous vous prononcerez bientôt vos vœux de mariage. Lorsque vous le ferez, vous créerez une nouvelle personne, de sorte que lorsque vous quitterez cet endroit, nous verrons deux personnes partir ensemble, mais en fait, vous serez trois à marcher ensemble. La troisième personne n'est pas visible à l'œil humain, mais cette personne est "née" ici au moment où vous échangez vos vœux. Comme un nouveau-né, cette troisième personne aura besoin de votre aide pour grandir. Chacun de vous doit nourrir ce petit chaque jour: non pas avec de la nourriture physique mais plutôt en nourrissant votre conjoint - votre mari, votre femme - avec des mots et des pensées de gentillesse tous les jours, en pratiquant l'art du pardon chaque jour, en travaillant avec diligence chaque jour afin de créer un espace où vous pouvez tous les deux être libres de vous respecter et de vous aimer.

«Ne vous conformez pas à ce monde, mais soyez transformé… afin que vous puissiez discerner ce qui est bon, acceptable et parfait (Rm 12: 2). Si vous vous efforcez chaque jour de faire cela, vous fournirez continuellement un témoignage vivant de l’amour de Dieu pour ceux que vous rencontrez. Vous avez déjà découvert cet amour l'un chez l'autre. L'amour est un don de Dieu, donné gratuitement à son peuple, mais tous les dons de Dieu nous sont donnés afin que nous puissions les partager avec les autres, alors nous vous demandons, nous vous exhortons, nous vous supplions de partager l'amour que vous avez découvert avec ceux vous vous rencontrez, afin qu’à travers vos paroles et dans vos actions, les autres puissent voir Dieu qui est présent chaque jour.

Homily for the Wedding of Shawn Prévost and Deanne Leblanc

The day has finally arrived.  Deanne and Shawn are here in the church, along with their parents and some of the guests they intended to invite to share in this special day with them.  During these unprecedented times of the COVID pandemic, we are happy to be able to share this moment with many of their friends and others who wanted to be here in person, so that everyone can celebrate this great day together.

The celebration of a wedding is a joyous occasion, a milestone in the lives of a man and a woman who choose to proclaim their love for each other in the presence of their friends, and the fact that you have chosen to celebrate this day with this faith community also allows us to share in your joy.  Thank you!

The gospel passage you chose for today speaks of a moment when Jesus said to his disciples: ‘As the Father has loved me, so I have loved you; abide in my love’ (Jn 15: 9).  Jesus speaks these words to you - Shawn and Deanne - today.  God our Father has loved each of you from the moment when you were conceived in your mothers’ wombs.  Throughout your lives, he has shown you this love at various times: through the joy you have shared with your parents, siblings and friends … and as you celebrated other Sacraments in the Church.  Today, Jesus calls you to live in his love and to do so in the context of your married lives.

Each of you entered this church today, bringing with you all that you are: every part of your own personal history.  In this place, you will soon speak your Marriage vows to each other.  When you do, you will create a new person, so that when you leave this place, we will see two people leaving together, but in effect, there will be three of you walking together.  The third person is not visible to the human eye, but is ‘born’ here at the moment when you exchange your vows.  Like a newborn infant, this third person will need your help to grow.  Each of you must feed this little one each day: not with physical food but rather by feeding your spouse - your husband, your wife - with words and thoughts of kindness every day, by practicing the art of forgiveness every day, by working diligently every day to create space where you both can be free to respect each other and to love one another.

‘Do not be conformed to this world, but be transformed … so that you may discern what is good and acceptable and perfect (Rom 12: 2).  If you shrive every day to do this, you will continually provide a living witness of God’s love for those you meet.  You have already discovered this love in each other.  Love is God’s gift, given freely to his people, but all of God’s gifts are given to us so that we can share them with others, so we ask you, we urge you, we beg you to share the love you have discovered with those you meet, so that in your words and in your actions, others may see God who is present every day.