Sunday, November 25, 2018

What is truth?

Here is the reflection I shared with those who came to pray with us this weekend: some thoughts about the virtue of truth to which we are all called as we celebrate the Solemnity of Christ the King.


Truth

On the final weekend of the liturgical year, the Church celebrates the Solemnity of Our Lord Jesus Christ, the King of the Universe.  On this day, the gospel presents the scene where Jesus was appearing before the Roman governor, Pontius Pilate.  This is no ordinary trial, and for this reason, we must look deeper into the scene in order to understand what is truly going on.

Pilate was a notorious figure.  He had a reputation for being particularly cruel to anyone who did not follow his orders.  Jesus stands before him, accused of having the reputation of being considered to be the king of the Jews (Jn 18:33).  It’s very interesting to watch Pilate at work.  He is a very calculating individual.  Outside the walls of his headquarters, where he meets with religious officials, he is a politician in charge of protecting the social order and negotiating with the leaders of the people he governs, but inside, he is an individual.  He meets Jesus, but is reluctant to make a judgment about who Jesus is.

Pilate’s inability to reflect the conviction of his heart in his outward appearance caused great conflict within him.  He ultimately wanted others to make important decisions for him because he was unable to be at peace with himself.  The same is true for us: if we speak one truth but believe another, we will never be able to find peace within ourselves.

Thankfully, Jesus is always willing to help us.  He came into the world in order to testify to the truth (Jn 18:37), so if we follow him, he will always lead us to the truth.  This is not always an easy journey, because we must admit that we need his help, and we must be willing to allow him to help us.  If we can get over our own insecurities, if we can learn to trust him, Jesus will always lead us to situations where we can grow in our awareness of those in our world who are truly in need, and he will always give us the words to speak so that we can comfort the disturbed and disturb the comfortable.

This is what Jesus did.  During his time here on earth, he did not seek any earthly measure of power or prestige.  Rather, he found ways to comfort the disturbed: the poor, the downtrodden, those who were neglected and those who were ignored; and he wasn’t afraid to disturb the comfortable, including the Jewish leaders and even the Roman governor.

Even today, we must bravely continue the work that Jesus began.  It is up to us to comfort those in our world who are disturbed, including those who mourn the loss of their loved ones, or those who feel powerless and unable to influence the world around them.  We must find ways to welcome the strangers who appear in our midst and do everything we can to make them feel at home.  At the same time, we must be courageous enough to dare to disturb those who have been lulled into complacency because they are too comfortable.

This the truth to which the Lord invites us; it is the truth which we must proclaim.


La vérité

Lors du dernier dimanche de l'année liturgique, l'Église célèbre la Solennité de Notre-Seigneur Jésus-Christ, le Roi de l'univers. En ce jour, l'évangile nous propose la scène où Jésus se présentait devant le gouverneur romain, Ponce Pilate. Ce n'est pas un procès ordinaire, et nous devons examiner cet épisode de près afin de mieux comprendre ce qui se passe.

Pilate était une figure notoire. Il avait la réputation d'être particulièrement cruel envers quiconque ne respectait pas ses ordres. Jésus se tient devant lui, accusé d'avoir la réputation d'être considéré comme le roi des Juifs (Jn 18,33). C'est très intéressant de regarder Pilate au travail. C'est un individu très calculateur. En dehors des murs de son palais, devant la foule, il est un politicien. Cependant, lorsqu’il rencontre Jésus, en privé, il hésite à porter jugement.

L’incapacité de Pilate à refléter la conviction de son cœur dans son apparence extérieure a provoqué un grand conflit en lui. Il a finalement voulu que les autres prennent des décisions importantes, car il était incapable de vivre en paix avec lui-même. La même chose est vraie pour nous: si nous disons une vérité, mais croyons une autre, nous ne pourrons jamais trouver la paix en nous-mêmes.

Heureusement, Jésus est toujours disposé à nous aider. Il est venu dans le monde afin de rendre témoignage à la vérité (Jn 18,37), donc si nous le suivons, il nous conduira toujours à la vérité. Ce n'est pas toujours facile; pour ce faire, nous devons admettre que nous avons besoin de son aide et nous devons être disposés à lui permettre de nous aider. Si nous pouvons surmonter nos propres insécurités, si nous pouvons apprendre à lui faire confiance, Jésus nous mènera toujours dans des situations où nous pouvons prendre davantage conscience de ceux de notre monde qui sont vraiment dans le besoin et il nous fournira toujours les paroles nécessaires afin de réconforter ceux qui sont perturbés et de déranger ceux qui sont trop confortables.

C'est ce que Jésus a fait. Au cours de son séjour sur terre, il n'a recherché aucune mesure terrestre de pouvoir ou de prestige. Il a plutôt trouvé des moyens de réconforter les personnes perturbées: les pauvres, les opprimés, les négligés et les ignorés; et il n’avait pas peur de déranger ceux qui étaient confortables, y compris les dirigeants juifs et même le gouverneur romain.

Même aujourd'hui, nous devons continuer courageusement le travail commencé par Jésus. Il nous appartient de réconforter ceux qui sont perturbés dans notre monde, y compris ceux qui pleurent la perte de leurs êtres chers ou ceux qui se sentent impuissants et incapables d’influencer le monde qui les entoure. Nous devons trouver des moyens d’accueillir les étrangers qui se présentent et à faire tout notre possible pour qu’ils se sentent chez eux. En même temps, nous devons être assez courageux pour oser déranger ceux qui ont été apaisés dans la complaisance parce qu’ils sont trop à l’aise.

C’est la vérité à laquelle le Seigneur nous invite; c'est la vérité que nous devons proclamer.

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