Sunday, November 10, 2019

The bigger picture

Here is the text of the homily I prepared for this weekend's gatherings of God's people.  As the liturgical year draws ever closer to it's culmination, the focus of the scripture passages turns toward the promise of eternal life.


The bigger picture

The gospel passage places us today with Jesus at a moment when he was talking with some Sadducees, a group of people who did not believe in the resurrection from the dead (cf Lk 20:27).  We profess our faith in the resurrection of the dead every time we gather for Mass on the Lord's Day (cf Apostles' Creed), but we don't often take the time to ponder what it will be like to live in eternity.

Jesus gives a glimpse into what life in heaven will be like, but he escapes the boundaries of anything the Sadducees had ever heard before.  In fact, the language he uses also leaves us wondering because the concepts he describes are far beyond the scope of anything we have ever experienced.  He describes the resurrection as a call to a bigger life, a wider scope of existence.  To live in God is more than a mortal existence: it is an active participation in God's work of salvation.  Resurrection, understood as life in God, is a renewed relationship to God, a new way of living in relationship with others and a fresh way of understanding our relationships with ourselves.

Our hope in God is not like other human experiences of hope: in something that may or may not come to pass, nor is it an experience of looking forward to something based on a previous experience.  Christian hope is based in a relationship that continues to transform us every day.

This weekend, Canadians are approaching the commemorations that we refer to as Remembrance Day.  On Monday morning, many of us will gather to remember the sacrifices of all those who have fought in the World Wars, in the Korean War and in other conflicts.  We will also remember all those who have played various peace keeping rolls in various parts of the world.  Peace is a gift that we receive from our God, yet it cannot exist when there is conflict: in our lives, in our own hearts or in our world.

Let us remember and give thanks for all those heroes who have laid down their lives.  Perhaps without even realizing it, they have done so out of love for us.  May they be rewarded for their bravery and for their selfless desire to help establish peace so that we can enjoy the freedoms we now have ... and let us ask the Lord to grant us the grace to see the bigger picture today.  When we are tempted to get caught up in our own petty worries, let us ask for the courage to broaden our horizons so that we can see others not as enemies but as brothers and sisters.  We are all on a journey.  This journey will ultimately lead us to heaven, a place where none of us who is present here today has ever been, but a place where we will live with God forever, a place where we will get a much broader understanding of all we are meant to be.


Le portrait en gros

Le passage de l'Évangile nous place aujourd'hui avec Jésus à un moment où il parlait avec des Sadducéens, un groupe de personnes qui ne croyaient pas en la résurrection d'entre les morts (cf Lc 20, 27). Nous professons notre croyance à la résurrection de la chair et à la vie éternelle chaque fois que nous nous réunissons pour la messe lors du jour du Seigneur (cf. Symbole des Apôtres), mais nous ne prenons pas souvent le temps de réfléchir à ce que sera la vie dans l'éternité.

Jésus donne un aperçu de ce que sera la vie au ciel, mais il échappe aux frontières de tout ce que les Sadducéens ont jamais entendu parler. En fait, le langage qu'il utilise nous laisse également perplexes, car les concepts qu'il décrit vont bien au-delà de tout ce que nous avons pu expérimenter. Il décrit la résurrection comme un appel à une vie plus grande, à un plus large éventail d'existence. Vivre en Dieu c'est plus qu'une existence mortelle: c'est une participation active à l'œuvre de salut de Dieu. La résurrection, entendue comme vie en Dieu, est une relation renouvelée avec le Seigneur, une nouvelle façon de vivre en relation avec les autres et une nouvelle façon de comprendre nos relations avec nous-mêmes.

Notre espoir en Dieu ne ressemble pas à d'autres expériences d'espoir humaines: en quelque chose qui peut ou ne peut pas se réaliser, il ne s'agit pas non plus d'une expérience consistant à attendre quelque chose sur la base d'une expérience antérieure. L'espoir chrétien est basé sur une relation qui continue de nous transformer de jour en jour.

Cette fin de semaine, nous approchons des commémorations que nous connaissons sous le nom du Jour du Souvenir. Lundi matin, beaucoup d'entre nous nous réuniront pour nous souvenir des sacrifices de tous ceux qui ont combattu pendant les guerres mondiales, pendant la guerre de Corée ou d'autres conflits. Nous nous souviendrons également de tous ceux qui ont joué divers rôles dans le maintien de la paix dans diverses régions du monde. La paix est un don que nous recevons de notre Seigneur, mais elle ne peut exister en cas de conflit: dans nos vies, dans notre propre cœur ou dans notre monde.

Souvenons-nous et remercions le Seigneur pour tous ces héros qui ont donné leur vie. Peut-être sans même s'en rendre compte, ils l'ont fait par amour pour nous. Qu'ils soient récompensés pour leur courage et leur désir désintéressé d'aider à établir la paix afin que nous puissions jouir des libertés que nous avons aujourd'hui ... et demandons au Seigneur de nous accorder la grâce de comprendre le portrait de notre vie dans son ensemble. Lorsque nous sommes tentés de nous laisser prendre dans nos propres petits soucis, demandons le courage d'élargir nos horizons afin de pouvoir voir les autres non comme des ennemis, mais comme des frères et des sœurs. Nous sommes tous en voyage. Ce voyage nous mènera finalement au paradis, un endroit où aucun d’entre nous qui sommes présents aujourd’hui n’a jamais été, mais un endroit où nous vivrons avec Dieu pour toujours, un endroit où nous aurons une compréhension beaucoup plus large de tout ce que nous sommes destinés à être.

No comments: